Baltík 3 - programovanie pre ZŠ (6 - 15 rokov)

Baltie 4 C# - programovanie pre ZŠ a SŠ (13 - 19 rokov)

Hlavná stránka Základné informácie - Baltík 3 a Baltie 4 C# Download Metodické materiály a námety Súťaže
Školenia a iné akcie Projekt Tvorivá informatika s Baltíkom Projekt Young Developers Kontakt Odkazy
Metodické materiály pre I. stupeň - Baltík 2 a Baltík 3

Obsah

Námety na úlohy - Baltík 3

Metodika v projekte TIB

Kapitola 5 : Zrýchľovanie a spomaľovanie Baltíka

Odporúčaná časová dotácia

3. – 4. ročník: 2 hodiny

5. ročník: 1 – 2 hodiny

Nové pojmy

príkaz rýchlosť Baltíka , príkaz čakaj 0,1 s    

 

***

Spýtajte sa detí, čo ich pri stavbe domčeka a tvorbe ostatných programov najviac unavovalo. Pri troške šťastia a správnej navigácii vám povedia, že im vadilo to večné čakanie, kým Baltík urobí už tú časť, o ktorej vedeli, že ju majú správne a prejde konečne k tej časti, ktorú si potrebujú odskúšať. Vysvetlite im, že Baltík je veľmi múdry a dokáže takýto problém vyriešiť. Dokáže ísť a čarovať pomalšie i rýchlejšie, dokáže dokonca chvíľočku postáť na mieste. Musíme mu to len správne prikázať.

Úloha č. 1:

Baltíkovi sa stalo niečo veľmi nepríjemné. Na obed sa poriadne napapal paprikášu, potom si dal tortu so šľahačkou a nakoniec zjedol ešte tanier čerešní a všetko to zapil džúsom. Viete si predstaviť, čo to asi s jeho črievkami porobilo. Keď sa vybral poobede na prechádzku, ešte nič netušil. Najprv šiel celkom pomaličky, potom začal po každých niekoľkých krokoch zrýchľovať, zrýchľovať, až sa nakoniec musel otočiť a najprv poklusom a potom už poriadnym behom bežal domov.

Skús teda vytvoriť program, v ktorom si Baltík:

  •  postaví domček tak rýchlo, že to ani nezaregistruješ (treba použiť rýchlosť Baltíka 9),

  •  pomaly sa vyberie od domčeka na prechádzku, začne postupne zrýchľovať, na konci obrazovky sa otočí a stále rýchlejším tempom (maximálne však rýchlosťou 8) sa vráti domov.

Čo treba deťom vysvetliť:

  • nastavenie rýchlosti Baltíka a jej umiestnenie v programe.

Riešenie - Baltík 2

Riešenie - Baltík 3

Úloha č. 2:

Prišla jar a Baltík opäť začal sadiť kvietky. Tento rok chce nasadiť aspoň štyri hriadky. Sadenie ho však príliš nebaví, a tak to chce mať čím prv za sebou. Preto rýchlo čaruje (rýchlosť 7 – 8) a až keď sa po dobre vykonanej práci vracia naspäť po tej istej trase, zmierni tempo a vychutnáva si, čo už nasadil (rýchlosť 3 – 4).

Riešenie - Baltík 2

Riešenie - Baltík 3

Úloha č. 3:

Baltík sa vybral na huby do lesa (najprv najväčšou rýchlosťou vyčaruj les a huby – stačí jeden riadok, v ktorom bude striedavo stromček a hríbik, stromček a hríbik atď). Pomaly si vykračuje a vždy, keď nájde hríbik, zastane, chvíľu sa naň pozerá, veď čo keby bol jedovatý, a potom ho zoberie (hríbik zmizne).

Čo treba deťom vysvetliť:

  • príkaz čakaj 0,1 s.

Riešenie - Baltík 2

Riešenie - Baltík 3

Úloha č. 4:

Vytvor nasledujúci program. Baltík sa vybral na prechádzku. Zrazu sa pred ním objaví hrozná opica. Baltík nachvíľu ostane ochromený stáť, potom sa však zvrtne a beží naspäť.

Riešenie - Baltík 2

Riešenie - Baltík 3

Úloha č. 5:

Nechaj Baltíka prejsť po spodnom okraji plochy tam aj späť, pričom mu budeš meniť rýchlosti. Pre každú rýchlosť si zapíšeme čas a porovnáme rozdiely časov pre jednotlivé rýchlosti.